vackert tungt glatt värt

tisdag 18 november 2008

Oro

Jag går omkring med mycket oro i kroppen, det har jag sen en tid tillbaka förstått. Jag tänker oroliga tankar och oroar mycket under min vakna tid. Jag drömmer även oroliga drömmar emellanåt. Det svåra är hur man ska bryta det här mönstret. Jag vet att jag skulle må mycket bättre om jag slutade med det här tankemönstret, för det gör mig inte gott. Jag mår dåligt av det. Det här är troligen ett mönster som jag tagit till mig hemifrån vid mycket tidig ålder. Man kan också säga att det finns i generna.
Oron kan handla om helt skilda saker. Om mig själv och mina närstående men också om framtiden, ekonomin och klimathot osv. Vissa saker kan jag påverka, andra inte. Jag antar att det handlar om något slags kontrollbehov, trots att jag tycker att jag hela tiden försöker jobba bort saker som jag vill kontrollera. När det gäller vissa punkter tycker jag mig ha släppt ganska mycket på det. Ibland blir oron för stark, då kan det kännas svårt att veta vad man ska ta till. Som tur är finns det en rar person nära mig som är ett stort stöd. Vad skulle jag göra utan honom?

Inga kommentarer: